תקנות הנגשת אתרי האינטרנט שנכנסו לתוקף לפני מספר חודשים, נושאות עימן מסר חברתי חשוב ובשורה למאות אלפי ישראלים הגולשים באינטרנט. גם מבחינתכם, בעלי חברות ואתרי אינטרנט, יוצרות התקנות הזדמנויות לשיפור השירות, לפנייה אל לקוחות חדשים ולהגדלת המכירות.
כמה מילים על השינוי
תקנות הנגשת אתרי האינטרנט מופיעות בסעיף 35 של תקנות נגישות השירות, ובתקן של מת”י 5568, וכוחן בא מתוך חוק שוויון בזכויות לאנשים עם מוגבלויות. התקנות מתייחסות להיבטים רבים כגון האתרים הנדרשים בהנגשה (למעשה, כולם), השינויים שיש לבצע בהתאם לאופי השירות והקהלים שאליהם פונה האתר, הסנקציות שיוטלו על מפירי החוק, וכדומה. בנושא זה של סנקציות נקבע בחוק, כי מי שאתרו אינו עומד בתקנות לאחר אוקטובר 2017, מסתכן בהעמדה לדין פלילי, בהשבתת האתר ובקנסות גבוהים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים.
יחד עם זאת, אנו מאמינים כי המניע החזק ביותר של מרבית בעלי החברות והאתרים, אינו הימנעות מענישה, אלא היתרונות הגלומים בהנגשת אתריהם – ומדבר ביתרונות חשובים ומרובים.
מדוע כדאי להנגיש את האתר?
להלן מספר יתרונות ברורים ובולטים שמהם נהנים בעלי אתרים מונגשים:
מהי המשמעות המעשית של הנגשת אתר?
הנגשת אתרים עשויה להתבטא בשורה ארוכה מאוד של מרכיבים, בהתאם לרצונות של בעלי האתר, היכרותם עם צרכי הקהלים, ובעיקר – בהתאם לתקנות המחייבות. למען הדוגמא, ההנגשה עשויה להתבטא בעיצוב פשוט, הדגשה של קישורים, אפשרות לדלג עם מקשים לאזורים מרכזיים באתר, התאמה של האתר לתוכנות מסייעות לרבות תוכנות הקראת טקסט לעיוורים, והוספה של תיאורים טקסטואליים לתמונות. עוד שינויים אפשריים הם הדגשת הניגודיות בין צבעים, אפשרות לבחור בהגדלת או הקטנת האתר מבלי לפגום בעיצוב שלו, כותרות לטבלאות, תיאורים לסרטונים, תכנים פשוטים לקריאה, ועוד. זוהי רק סקירה חלקית של השינויים האפשריים, ולא כולם בהכרח נדרשים מהאתר שלכם.